Huh? dislexie?

Als jullie een tijdje mijn blog volgen, dan hebben jullie toch al een paar rare en vreemde foutjes in mijn artikelen gezien. De mooiste van het stel was toch echt wel van mijn filmpje die ik laatst voor mijn blog had gemaakt en waarbij ik ‘abonneer’ verkeerd had geschreven (het filmpje kan je hier zien). Zoals je kon zien, had ik daar heel mooi ‘abboneer’ van gemaakt en ik had het pas echt door toen mijn moeder er wat van zei. Ook vond ik een jaar geleden een mooi tekstje terug, dat ik voor ons overleden konijn had gemaakt en dat ging zo:

Kornijntje is dood en zit op mijn schoot. (ja, ik was zeer creatief in mijn taalgebruik, kromme zinnen maken was toch wel mijn specialiteit, denk ik XD)

En dit soort mooie foutjes heb ik wel vaker, want ik heb dyslexie!

Nou lijkt dyslexie niet vervelend, en inderdaad kan je daar prima mee leven, maar het is vaak iets wat niet zo serieus wordt genomen. Vooral iets wat erg irritant is, is als mensen zeggen bij  iemand die een fout maakt: Ooh jij hebt vast dyslexie! Of diegene die de fout zelf maakt, zegt zelf dat hij/zij dyslexie heeft, omdat hij/zij zo moeite heeft met taal. Ze doen echt alsof het niks is en dat is juist zo vervelend, want soms wil je wel dergelijk hulp krijgen bij je dyslexie probleem en wordt je gewoon niet altijd serieus genomen.

Ook heb ik gewoon het idee dat niet iedereen precies weet wat dyslexie überhaupt  inhoudt en wat voor problemen het meegeeft. Ikzelf wist ook nooit hoe het precies in elkaar zat, omdat ik dacht dat ik daar geen last van had, maar daar sloeg ik de plank helemaal mis!

Ik kreeg namelijk pas in de eerste klas van de middelbare school te horen, dat ik wel eens dyslexie kon hebben. We moesten namelijk in het begin van dat schooljaar een spellingstoets doen en ik scoorde een 2 op de dyslexie schaal (als je tussen de 1 en 3 scoorde, was er een grote kans dat je dyslexie had), wat betekende dat ik best eens dyslexie kon hebben en ze raadde mij ook aan om mij daar eens op te testen. Ook was Engels echt een hel voor mij in de eerste klas. Mijn eerste punt wat ik daarvan kreeg, was een 6,5 en daarna haalde ik een 1,5 waardoor ik meteen een 4,0 stond en Engels heb ik dat jaar helemaal niet meer kunnen ophalen. Mijn ouders en ik vonden het eigenlijk eerst wel een gek idee, dat ik wel een dyslexie zou hebben, maar we besloten toch maar een dyslexie-test te doen. En inderdaad, daar kwam uit dat ik toch echt wel dyslexie had.

Langzaam begon er bij mijn ouders en mij toch dingen te dagen en vielen de puzzelstukjes op z’n plaats. We kregen namelijk als eerste te horen, dat mensen met dyslexie het meeste moeite hebben met Engels, iets wat ik ook heel erg had. Ook begon er bij mij te dagen, waarom ik op de basisschool altijd zo veel moeite had met dictees en zo langzaam was bij van die rare testjes, waarbij je zo snel mogelijk de rijtjes woordjes goed moet oplezen. Ik scoorde daarbij namelijk heel erg laag en dik onder het gemiddelde, terwijl ik voor de rest leren echt met mijn ogen dicht kon doen. Ook heeft mijn vader waarschijnlijk ook dyslexie (hij is nog nooit getest) en omdat dyslexie erfelijk kan zijn, was de kans ook wel groot dat ik het ook had.

Om mijn dyslexie uit te leggen, moet ik eerst wel zeggen dat er verschillende soorten bestaan. Er zijn er geloof ik 7 verschillende en je kunt er meerdere hebben. Natuurlijk ben ik weer een raar kind dat weer een combi heeft die eigenlijk niet kan, maar het is zo en ik denk ook te weten waarom. Ik heb namelijk vooral moeite met klanken en woorden op papier zetten, dus als je een moeilijke zin hardop zegt en ik moet het schrijven, dan zal je wel merken dat ik daar veel moeite mee heb en waarschijnlijk een fout erin zal hebben. Ook heb ik veel moeite met verhaaltjessommen, omdat ik gewoon niet de belangrijkste dingen uit een tekst kan zien.

Dit zijn de 3 soorten, waar ik het meest last van heb:

– Auditore-linguistische dyslexie: bij deze vorm van dyslexie hebben de dyslectici een vertraagde taalontwikkeling Ze kunnen zich moeilijk in woorden uitdrukken. Hun vocabulaire is redelijk. De dyslecticus leest radend, snel en slordig.

–    Eidetische dyslexie: bij deze vorm van dyslexie hebben de dyslectici moeite om een gesproken verhaal om te zetten naar woorden op papier. Oftewel: als een verhaal hardop wordt gelezen of voorgelezen kunnen ze moeilijk dit verhaal zelf opschrijven of lezen. Bij deze vorm blijkt stil lezen veel beter en gemakkelijker te verlopen dan hardop lezen.

–    Dysfatische dyslexie: bij deze vorm van dyslexie hebben de dyslectici grote moeite om zich snel en goed uit te drukken. Ondanks een goede vocabulaire kunnen ze vaak de goede woorden niet vinden en gaan dan synoniemen gebruiken of het verhaal zeer omslachtig vertellen. Deze mensen vinden ‘verhaaltjessommen’ heel moeilijk.

(Als je wat meer wilt lezen over dyslexie en de verschillende soorten moet je hier lezen. Dit laat echt heel goed zien, waar ik last van heb en ik herken mezelf echt terug als ik al die soorten dyslexie ’s lees.)

Toch denk ik dat ik al een heel stuk minder problemen heb met dyslexie, omdat ik me veel dingen heb aangeleerd. Ik vond lezen toen ik net begon echt moeilijk, maar mijn ouders pushte me toch veel te lezen. Op een gegevend moment begon ik lezen ook echt leuk te vinden en zag je me elke week wel bij de bieb om nieuwe boeken te halen. Ik heb hier zo veel aan gehad, omdat ik nu even snel lees als ieder ander zonder dyslexie. Ik denk echt dat als ik niet zo veel van lezen had gehouden, ik veel meer moeite had gehad met lezen.

Op dit moment zit ik in vwo 6 en hoewel ik nog steeds met sommige vakken erg veel moeite heb, denk ik wel mijn examen dit jaar te kunnen halen. Ik denk dat het gewoon vooral veel oefenen en herhalen wordt. Ook helpt mijn blog me ook goed voor het Nederlands leren. Ik let namelijk echt wel wat beter hoe ik alles opschrijf en haal de fouten er vaak wel uit wanneer ik iets nog eens naleest. Toch glipt er af en toe nog eens een foutje in mijn artikelen, maar ik probeer er zo veel mogelijk op te letten.

Dus als je eens een foutje ziet, mag je mij tuurlijk wel verbeteren, maar nu weet je ook meteen wat beter waardoor het komt.

Vraag van vandaag: Wat vond jij van dit artikel?

3 gedachtes over “Huh? dislexie?

  1. Super uitleg. Vooral dat er ook andere soorten dan alleen ‘lees’dyslexie zijn. Wel weer een typisch dyslexie foutje; dergelijk ipv degelijk 🙂
    Succes met je VWO 6 examen!

Geef een reactie

