Het jaar van overleven

Ola people,

Vandaag een zeer persoonlijke blogpost. Ik heb dit stukje iets eerder geschreven, maar durfde het niet online te zetten. Waarschuwing: dit stukje is niet het meest positieve stukje ooit, dus als je een vrolijk stukje wilt lezen, dan moet je maar even verder kijken op mijn blog.

Dit jaar was het jaar van overleven. Van emoties, stress en vervelende gebeurtenissen. Een jaar waar ik even stilstond en op het volgende moment weer in een rollercoaster zat.

Begin dit schooljaar moest ik met Nederlands een persoonlijk verslag schrijven en werd ik geconfronteerd met gevoelens die ik in die 18 jaar niet had gevoeld. Dat ik blij was dat ik mij goed had ontwikkeld tot de persoon die ik op dat moment was. Ik was op dat moment gelukkig en wilde dat graag vasthouden. Wist ik veel dat dit schooljaar 10x harder zou zijn dan alle jaren daarvoor en voor meer gevoelens en ontwikkelingen zou zorgen.

Allereerst had ik mij onbewust druk opgelegd. Dit jaar zou immers het jaar zijn dat ik zou slagen en kon gaan beginnen aan een nieuw stukje van mijn leven: het studeren. Helaas. Door de spanningen en stress die het met zich meebracht, mede door het profielwerkstuk, ging ik onderuit. Dit uitte zich in slechte cijfers en dikke huiluitbarstingen. De eerste periode had ik het niet zo door, maar de tweede periode gaf mij een klap in het gezicht. Ik had, sinds ik op de middelbare school zat, wel moeten knokken voor mijn cijfers, maar nu knokte ik tegen mezelf. Je merkte opeens dat jijzelf dit in werking had gebracht en dit ook zelf moest oplossen. Ik zat mezelf in de weg met de gedacht dat ik MOEST slagen en dat zorgde er uiteindelijk voor dat ik met rode cijfers en heel veel minder zelfvertrouwen thuiskwam. Het deed mij pijn om hulp te vragen en te moeten zien dat ik hulpeloos in het rond aan het grijpen was aan de laatste kluiten gras wat er nog over was. Mijn zelfvertrouwen was aangetast en toen merkte ik eigenlijk hoeveel die cijfertjes van het schoolwerk voor mij betekende. Het was ongezond hoeveel het betekende. Het vrat mij op en zorgde dat ik mij diep ongelukkig voelde. Vreemd was het eigenlijk wel, maar zo ongezond was ik dus bezig met het schoolwerk. Nu ben ik niet iemand die echt een nerd is en 24/7 met school bezig is, maar het gaf mij wel zekerheid en dat pakte ik mezelf dus af.

‘Life has knocked me down a few times. It showed me things I never wanted to see. I experienced sadness and failures. But one thing for sure. I always get up.’

Ondertussen werd er ook iets vervelends onthuld in onze familie, maar daarover ga ik niet in details. Het blijft geheim en gelukkig kan ik er goed met mijn ouders over praten. Wel kijk ik nu met een dubbel gevoel naar sommige programma’s en ook toen ik hoorde dat een jongen in mijn schooljaar zonder reden was mishandeld werd ik erg emotioneel. Daarnaast gaf het een goed beeld over hoe het een band kan versterken of juist kan breken. Gevoelens die je niet zou willen hebben, ontwikkelen zich en geven je een andere kijk op mensen en situaties. Er worden bevestigingen gegeven en je blijkt nieuwe dingen te ontdekken.

Vrienden en ouders hebben mij goed door dit jaar heen geholpen. Ik denk dat ik mijn dankbaarheid en waardering nog lang niet genoeg heb laten merken aan mijn ouders en vriendinnen. Zulke dingen zijn altijd wel lastig te omschrijven en aan te geven maar ik weet zeker dat ze van mijn gezicht af kunnen lezen hoeveel respect ik voor ze heb.

Nu het vakantie is, kan ik weer op adem komen en mijn zelfvertrouwen terugsprokkelen. Hoewel ik weet dat dat nog steeds niet volledig terug is (aangezien ik voor kleine dingen al erg zenuwachtig ben) komt het beetje bij beetje terug. Dit jaar dus geen diploma gehaald, iets waar in begin dit jaar echt vreselijk om zou balen, toch ben ik blij dat ik dit jaar heb overleeft en nieuwe inzichten in het leven heb gezien. Het qliche: ‘alles wordt beter na dit’ klopt echt en hoewel de reis naar dit niet altijd leuk is, wordt je er wel echt sterker en wijzer door.

‘You never know how strong you are… until being strong is the only choice you have.’

 

 

 

Geef een reactie

