Gezakt, en dan…?

gezakt

… dan doe je het jaartje over. Tenminste dat was mijn reactie nadat ik hoorde dat ik gezakt was. Dit zou je niet uit mijn mond hebben gehoord aan het begin van het schooljaar. Begin vorig schooljaar had ik namelijk zoiets van: ‘Als ik niet slaag, faal ik en ga ik naar de vavo, want al die uren overdoen is onzin!’ Ik ben zo blij dat ik daarvan afgestapt ben. Een jaartje overdoen is zoveel beter naar mijn idee. Met name het feit dat ik mensen om mij heen heb, is zeer fijn. Ik merkte vorig jaar namelijk dat ik erg naar mensen toetrok en daar mijn steun uit haalde. De leraren, geweldige Jolanda (onze vaste tweede moeder van alle schoolleerlingen in de bovenbouw) en vooral mijn vriendinnen. Het is fijn als je mensen hebt, die je op de been houden en je door het jaar heen slepen.

Want helaas kan ik niet zeggen dat ik 2014 een geweldig jaar vind. Het is tot nu toe een jaar geweest van slecht nieuws. En nog veel meer slecht nieuws. Of het nu klasgenoten, vrienden, kennissen of familieleden was, het slechte nieuws kwam aan een lopende band (helaas nu nog steeds). Het is dan ook moeilijk om de lichtpunten te zien in zo’n vervelende tijd, maar gezellig met vriendinnen afspreken en een zeer knappe jongen op het werk hebben, helpen wel. 😛

boeken

Daarnaast ben ik blij dat ik weer in een jaar ben gekomen waar ik andere vriendinnetjes weer terugzie. Het jaar wordt dan meteen een stukje makkelijker, omdat je al mensen kent. En als je nu in een hele nieuwe klas zit, ga dan gewoon naast iemand zitten en maak een praatje. Echt, het is zoveel fijner als je wat mensen kent en als zij niet een praatje gaan maken met jou, dan doe jij het maar met hun. Iemand moet de stap zetten.

Toch is het wel een beetje raar om weer op school rond te lopen. Je bent bekend met de school en leraren, maar je oude klasgenoten zie je niet meer. En dat gevoel zullen alle gezakte leerlingen wel herkennen. Ik zie ook dat sommige gezakte leerlingen er ook echt moeite hebben. Maar ja, alles went. Ook voor hun. Wel is het fijn dat je leraren nu extra aandacht aan je geven (de meeste dan 😛 ). En veel projecten hoef je dit jaar niet meer te doen. Dat scheelt ook zoveel. Zeker dat profielwerkstuk, want wat heeft daar veel tijd in gezeten!

Als ervaringsdeskundige in het zakken, geef ik nu wat tips voor wat je NIET in dit examenjaar moet doen:

  • Je profielwerkstuk uitstellen
  • Grote projecten, zoals een documentatiemap voor Nederlands bijvoorbeeld, uitstellen
  • Laat beginnen met leren en huiswerk maken
  • Stressen over het examen

Dit zijn toch wel de belangrijkste dingen die je NIET moet doen in je examenjaar. Vooral laat met het profielwerkstuk, grote projecten (de verschrikkelijke documentatiemap) en het stressen over het examen hebben de das bij mij omgedaan.

Dit jaar ga ik het opnieuw proberen en ik ben ervan overtuigt dat ik nu wel ga slagen (waarschijnlijk met een 5 voor m&o of ik moet nu opeens het licht zien) en ik hoop voor iedereen die ook in zijn of haar examenjaar zit, dat het jullie ook lukt!

En anders: een jaartje extra is geen ramp!

Vraag van vandaag: Heeft iemand nog goede m&o-tips qua sites, boeken, youtube-kanalen of iets anders?

Geef een reactie

