Je examens in als een pro!

Ola people,

Vandaag ga ik het hebben over examens. De centrale examens om precies te zijn!

Zoals sommige van jullie weten heb ik vorig jaar niet mijn examens gehaald. Dit kwam door de grote hoeveelheid stress, die ik mezelf had aangepraat. Het was dus niet zozeer dat ik verkeerd leerde of een verkeerde aanpak had, maar meer dat ik er zelf niet bij was. Dit was natuurlijk erg jammer, omdat ik daardoor mijn examens niet haalde. Maar goed, zo voor en tijdens het examen heb ik wel wat dingen geleerd die je helpen bij en voor je examens. En vandaag deel ik die tips met jullie!

Voor het examen:

  • Maak een planning

Sommige mensen maken voor alles een planning en sommige mensen maken er helemaal geen. Tot vorig jaar hoorde ik bij die laatste groep, maar omdat het zo slecht ging met school ben ik samen met mijn mentor planningen gaan maken. Het lukte mij namelijk niet meer om huiswerk te maken, omdat mijn hoofd een grote warboel was. Toen heeft mijn mentor mij aangeraden om een planning van alle vakken te maken. Zo leerde ik dus hoe ik planningen maken, maar veel heb ik ook ontdekt door de fouten die ik maakte. Zo had ik wel een erg hoopvolle examenplanning gemaakt met 2 examens op één dag etc. Dus ik zal jullie nu laten zien hoe het wel moet.

– nummer het aantal dagen tot aan de examens (ik vind dat persoonlijks het fijn, want dan zie je dat je nog best veel dagen hebt om examen te oefenen)

– schrijf ernaast welke dag het is, dus maandag of dinsdag etc.

– dagen dat je niks voor school kan doen bijvoorbeeld een feest, wedstrijd etc streep je weg of je zet er ‘vrij’ bij.

– kijk nu naar de aantal dagen die je hebt weggestreept en streep er meer weg als je minder dan 2 dagen ‘vrij’ hebt. Als je bijvoorbeeld 28 dagen hebt tot aan de examen dan kun je ongeveer 5 dagen vrij plannen en heb je sowieso van ieder vak 3x een examen van gemaakt.

– belangrijk is om de dag voor je eerste examen vrij te plannen. Waarom? Omdat je stiekem wel een beetje zenuwachtig/gespannen bent dan en als je dan nog een examen doet, ben je er niet goed bij. Je lichaam en hoofd hebben rust nodig om het beste te functioneren en zeker de dag voor de eerste examen.

– vul nu de lege plekken in met één vak en zorg dat talen en de andere vakken een beetje door elkaar heen zitten. dus bijvoorbeeld:

Ma: bio

Di: Ne

Wo: Sk

Do: Du

Vr: Na

  • Oefen op een vast tijdstip

Nu heb je je planning gemaakt en zie je dat je vandaag bijvoorbeeld biologie moet oefenen. Doe dit op een vast tijdstip op een dag, dus bijvoorbeeld (als je nog naar school moet) vanaf 3 uur tot 6 uur of als je meivakantie hebt van 1 uur tot 4 uur. Dit zorgt ervoor dat je een vast ritme krijgt in je systeem en dan je weet wanneer je een examen moet maken.

  • Ga niet leren, maar maak een examen!

De meeste leraren hebben dit vast tegen je gezegd, maar maak een examen ipv dat je gaat leren! In principe moet je namelijk alle stof al kennen en een examen zo kunnen maken. En dat is daadwerkelijk ook zo! In principe heb jij genoeg geleerd in die vier, vijf of zes jaar om een examen te maken, maar natuurlijk betekend het niet dat je meteen een voldoende zou halen. Het is namelijk vooral zo dat je jezelf moet trainen op de manier hoe een examen in elkaar zit en hoeveel tijd je voor een examen nodig hebt. Vooral het laatste wordt soms erg onderschat. Je bent zo 2 uur verder als je even niet oplet en misschien zit je dan nog op de helft van je examen. Dit wil je niet hebben op je echte examen, dus dat kan je beter van te voren gaan kijken hoe snel je bent.

  • Heb je een examen gemaakt? Kijk meteen na

Dit is best wel logisch, maar het is belangrijk om je examen meteen na te kijken. Als je dit drie uur later doet, weet je misschien niet meer of je bij die ene vraag inderdaad tussen die twee meerkeuzes had getwijfeld en toch de verkeerde had gekozen of dat je niet meer weet waarom je dat antwoord had gegeven. Kijk gewoon na en reken ook meteen uit wat je zou hebben gehaald, want dan weet je waar je staat.

  • Kijk nog eens naar de opdrachten die je fout had

Oke, je hebt je examen gemaakt, je hebt hem nagekeken… Wat dan? Dan kijk je naar je fouten en kijk je of je een patroon ziet. Je hebt altijd wel wat foutjes gemaakt, omdat je de opdracht niet goed had gelezen etc, maar soms heb je ook wat fouten die komen omdat je dat onderwerp nog niet goed begrijpt. Ga het onderwerp van die fouten dan nog eens goed bestuderen, misschien een paar opdrachtjes van maken. Zo leer je alleen nog een onderwerp wat je nog niet goed begreep zonder dat je heel het boek doorgaat en ook de dingen leert die je al kent.

  • Neem genoeg rust

Dit is nog wel het meest moeilijke punt vind ik, maar het is wel echt belangrijk om genoeg rust te nemen. Daarom ook die vrije dagen. Doe ook echt even helemaal niks voor je examen op die dagen, want dan vind je niet genoeg rust. Verder moet je zorgen dat je op tijd gaat slapen en ook weer op tijd opstaat. Tuurlijk mag je wel uitslapen als het meivakantie is, maar zorg dan dat je niet super lang uitslaapt.

Tijdens het examen:

  • Neem genoeg eten mee en drinken mee!

Dit is heel belangrijk, want je wilt echt niet dat je energieniveau en ook je concentratieniveau omlaag gaan tijdens het examen. Neem vooral veel eten mee, die je energie geven voor een lange tijd. Zoals noten, fruit, brood etc. Daarnaast is het soms ook handig om even wat snoepjes te snoepen om snel wat extra energie te krijgen. De voorraadkast mag in de examentijd best wel geplunderd worden. Drinken daar zou ik wat voorzichtiger mee zijn. Tuurlijk je moet genoeg drinken, maar niets is zo vervelend als tijdens je examens naar de wc moeten. Het gaat van je tijd af en er loopt altijd een leraar met je mee naar de wc. Niet super leuk en handig dus. Dus neem genoeg drinken mee, maar zorg dat je niet te veel drinkt waardoor je de hele tijd naar de wc moet.

  • Neem je Nederlands woordenboek mee!

Dit is echt een van je grootste vriend tijdens je examen. Ik had hem elke examen bij me (hij mag namelijk bij alle examens gebruikt worden) en hij heeft me echt aan een paar puntjes geholpen. Ik had van te voren nooit verwacht dat ik hem zo veel zou gebruiken, maar zeker bij M&O en biologie kwam hij van pas. Soms worden er namelijk dingen gevraagd die je door middel van je woordenboek kan beantwoorden, zeker als het een begrip is. Dus neem hem mee en als je een woord niet begrijpt of niet zeker weet wat het ook alweer was dan heb je je 1 kg grote vriend bij je die je kan helpen.

  •  Onderstreep belangrijke dingen in een opdracht

Je mag heel je examen onderkliederen, dus doe dat ook als je dat fijn vind. Veel mensen doen dit bij de teksten van het Nederlands examen (ik vind dat toevallig dan weer niet fijn, maar oke 😛 ), maar ook bij m&o, scheikunde of natuurkunde kan dit heel fijn zijn. Gewoon doen dus!

  • Blader eerst je examen even door

Dit is even fijn om een overzicht te zien over je examen. Je ziet dan hoeveel vragen je hebt en waar er veel punten worden toegerekend. Ook kan dit helpen om je rustig te krijgen voordat je daadwerkelijk aan je examen begint. Ook is dit fijn om te doen als je halverwege bent, want dan weet je nog hoeveel tijd je hebt en hoeveel vragen je in die tijd nog moet beantwoorden.

  • Blijf niet te lang bij een vraag hangen

Als een vraag niet lukt, ga dan gewoon door. Je hebt altijd een vraag die je misschien niet 1, 2, 3 ziet. Daarom is het juist goed om de vraag over te slaan en er later (als je de rest al hebt gedaan) nog op terug te kijken. Soms zie je dan opeens het licht en anders was het gewoon een lastige vraag.

  • Vragen die onduidelijk zijn, nummer op een kladblaadje schrijven en mee naar huis nemen

Dit is heel belangrijk, want als een vraag niet duidelijk was, kan je daar over klagen op de examensite en als die vraag voor veel mensen onduidelijk was, kan dat extra punten opleveren. Dus als je tijdens je examen een vraag niet duidelijk vindt meteen ergens opschrijven. Ook als de gehele toets heel moeilijk was of het examen duurde heel lang, gewoon ergens opschrijven en klagen op die site. Win je puntjes mee!

 

En dit waren mijn tips. Best wel veel. Als mij nog een tip te binnen schiet, dan zal ik het hierbij plaatsen. Voor de rest wil ik tegen iedereen zeggen die dit jaar examen gaat doen dat het allemaal wel meevalt. Alle leraren zijn super aardig dan (sommige leraren herken je daardoor haast niet) en het examen lijkt net een grote toets die ook super snel weer klaar is. Om je er druk om te maken is dus nergens voor nodig. Jullie kunnen het gewoon!

Vraag van vandaag: Hebben jullie nog tips voor de examenkandidaten?

Bron 1

Bron 2

Geef een reactie

