Amerika roadtrip deel 2

Ola people,

Vorige keer had ik het over mijn tijd in New York, dit keer gaan we het over de westkust van Amerika hebben. Maar eerst de reis ernaartoe, want dat was ook wel heel spannend. We gingen namelijk met het vliegtuig en hoewel er bij de eerste vlucht niks aan de hand was, was dat bij de tweede vlucht niet het geval. We zaten in het vliegtuig en net voordat we wilden gaan stijgen, bleek dat het besturingssysteem de motoren liet storen. En iedereen had ook wel gemerkt dat er wat aan de hand was, want het vliegtuig schrokte helemaal toen de motoren werden aangezet. We moesten dus een kwartier langer staan, waarbij ze een check deden naar de motoren. De piloot riep daarna om dat we konden vliegen, maar voor mij was het al gedaan met de pret. Ik heb nog nooit zo bang in een vliegtuig gezeten. Ik hield die vlucht echt mijn hart vast, want ik was er gewoon niet gerust op (waarschijnlijk te veel Air Crash Investigation gezien). Ik dacht echt dat de storing weer zou beginnen wanneer we in de lucht zaten en dan heb je je motoren wel echt nodig. Gelukkig was mijn angst nergens voor nodig want na 4/5 uur landden we in San Francisco.

We hadden een hele dag gereisd, hebben de auto opgehaald (zo groot en ruim die auto was :D) en kwamen ’s avonds aan bij het motel. Daarna hebben we lekker Amerikaans gegeten bij een burgertentje. Burgers, frietjes en een super grote beker vol met cola. Eerste typisch Amerikaanse fastfood restaurant kon ik afvinken. Nadat we hadden gegeten, zijn we meteen naar ons motel gereden en zijn we meteen gaan slapen. Iedereen was bekaf en de volgende dag zou een drukke maar leuke dag worden.

DSC_0430DSC_0451DSC_0461DSC_0477

En de volgende dag was het tijd voor San Francisco! We zaten een beetje in de buitenwijk van San Francisco en wilde niet met de auto in San Francisco rijden omdat we dan minder van de stad zouden zien, dus gingen we met de bus. Het was nog even zoeken waar precies de bushalte zat, maar na die eenmaal gevonden te hebben, zijn we richting San Francisco gereden. De weg ernaartoe was al heel leuk om te zien. De heuvellandschap die San Francisco heeft, was al goed te merken. De bus ging dan weer omhoog dan weer naar beneden en de huizen langs de wegen waren er precies op aangepast. Huizen die schuin leken te staan, maar natuurlijk recht waren getrokken om er normaal in te kunnen wonen. Iedere deur of huis die een andere kleur had, zo spotte ik mintgroene huisjes, maar ook babyroze en -blauwe huisjes. Een geweldig leuk effect geeft dat. We zijn met de bus als eerste natuurlijk naar de Golden Gate Bridge gereden. Hoewel het weer bewolkt was, kon je de Golden Gate Bridge volledig zien (iets wat niet super vaak het geval is). Mooi moment om veel foto’s te maken natuurlijk.

DSC_0482DSC_0494DSC_0496DSC_0501DSC_0513DSC_0515

Daarna zijn we met de bus naar het begin van de pieren gereden en zijn na een Starbucks break (die we die vakantie heel vaak hebben genomen) begon aan een tocht langs de pieren. Het weer was ondertussen opgeklaard en het zonnetje liet zich ook zien.

DSC_0536DSC_0548DSC_0556DSC_0577DSC_0582DSC_0585

Zo belandde we uiteindelijk bij pier 39, de pier met de zeeleeuwen. Wij hadden geluk, want de week ervoor lagen er maar 3 zeeleeuwen te zonnen, maar toen wij er die dag waren, lagen er een stuk op 30 te schreeuwen en te zonnen. Het is ook echt een grappig gezicht. Ongelofelijk veel mensen die gaan kijken naar zeeleeuwen die een beetje liggen te zonnen en nog ‘wild’ zijn ook. Daarna zijn we ook nog verder gaan kijken bij pier 39, ietwat toeristisch voor ons doen, maar wel leuk aangekleed.

DSC_0593DSC_0601DSC_0607DSC_0616

Daarna wilde we met de typisch San Francisco attractie gaan, namelijk de trammetjes. Het was nog even spannend of dat wel doorging, want na een uur wachten waren wij aan de beurt, maar werd er gezegd dat er een storing was. Gelukkig was dat hogerop en hoewel we nu niet helemaal het traject van de trammetjes konden volgen, konden we nog wel een deel doen. En wow, wat gingen die trammetjes snel! Het was echt goed vasthouden en zeker als je op het buitenste deel stond (waar ik stond, want ik wilde namelijk weer mooie foto’s maken). Het remmen en het versnellen was blijkbaar nog best zwaar, dus hadden we een sterke Chinese man die de hele tijd zei dat ik moest oppassen. Daarnaast hadden we tijdens de rit een motor achter ons waarop twee mensen op zaten die steeds gingen lachen als ik een foto maakte (zie het derde plaatje van hierboven). Super grappig!

DSC_0618DSC_0620

En toen ons dagje in San Francisco bijna ten einde kwam, gingen we nog even naar China/Japan town toe om weer eens heerlijk te eten. Ik moet zeggen dat ik de China town van San Francisco veel leuker en mooier vond dan die in New York. Na ons buikje vol te hebben gegeten, zijn we een eindje gaan wandelen in San Francisco richting de treinstation. Nadat we nog een paar keer verkeerd waren gelopen even aan mensen de weg gevraagd en uiteindelijk de treinstation gevonden. Ik vond San Francisco echt een nog leukere stad dan ik had gedacht. Persoonlijk zou ik eerder in San Francisco gaan wonen dan in NY, dit omdat je in San Francisco niet het gevoel had dat er heel veel mensen daar woonde. Je hebt een wat vrijere omgeving in San Francisco. Je zit niet zo op elkaars lip zoals in NY. En daarnaast is het gewoon een super mooie stad met veel natuur en natuurlijk de prachtige zee.

DSC_0625 DSC_0629 DSC_0637 DSC_0642

De volgende dag hadden we een reisdag. Dat betekent dat we met de auto echt kilometers gingen maken om het volgende prachtige gebied te verkennen. Maar ik zeg wel meteen dat rijden in Amerika heel wat anders is dan in Nederland. In Nederland zie je enkel bomen en weilanden langs de wegen. In Amerika kan je ten eerste honderden meters ver kijken en daarnaast heb je veel minder verkeer. Iets wat echt heel fijn is. In de auto zitten in Amerika is dus ook echt geen straf. Zeker het eerste stuk langs de kust was echt prachtig om te zien. We zijn echt een paar keer gestopt om gewoon even te genieten van de rust en prachtige foto’s te maken. Ik weet zeker dat als ik weer naar Amerika ga, ik dan de westkust helemaal ga rijden. We kwamen in San Francisco toevallig mensen tegen die dus net klaar waren met de westkust rijden en die zeiden dat het echt heel gaaf was. Wij deden dus een stukje, maar ik snapte al meteen wat ze bedoelden. Strandjes overal waar je keek en de prachtige zee die kilometers ver reikte. Ja, dat is het leven!

DSC_0647DSC_0645

Daarna zijn we meer naar het oosten gereden. Richting Sequoia National Park. Onderweg kwamen we nog langs wateropslagplaatsen die al heel erg laag stonden. Iets waar Californië namelijk nu heel veel last van heeft, is het gebruik van water. Hun watervoorraad staat erg leeg en dit zorgt nu voor strenge regels voor de Californiërs. En ja, we konden het zelf ook erg goed zien. De niveaustrepen stonden steeds lager op de bergen bij de watervoorraden. Je kan wel zeggen dat de eerste tekenen van de opwarming van de aarde zich beginnen te vertonen.

DSC_0650DSC_0655DSC_0660DSC_0672

De volgende dag zijn we naar Sequoia National Park gereden. Dit is een natuurgebied dat beschermd wordt en waar de grootste bomen van de wereld staan. En ja, het zijn echt reusachtige bomen. Ze zijn zo groot dat je ze niet eens volledig op de foto krijgt en wil je dat wel dan moet je echt tientallen meters naar achteren. De grootste boom is in 19e eeuw omgehakt en er staat nu een deel van in een museum, maar de stomp staat nog steeds in het park. Echt een gigantisch ding is dat. Ook waren er wel eens van die Sequoia bomen in brand gestoken, maar de meeste leven dan gewoon nog door, omdat ze zo groot zijn. Daarnaast was er wel een boom omgevallen die helemaal was uitgehold, maar die mensen nu graag als tunnel gebruikte om naar de andere kant van het pad in het bos te komen. Dit gaf ook het prachtige plaatje op van de vierde foto hierboven.

DSC_0679DSC_0680DSC_0684DSC_0692

We zijn de hele dag in het park geweest en hebben flink wat gewandeld. We waren verbaasd dat er best veel Amerikaanse toeristen waren. Normaal zie je niet veel Amerikanen bij National Parken, maar het Sequoia Park is dan nog wel populair onder de Amerikanen. Zo hebben we nog een groep Amish vrouwen gezien (dit is een groep die zich nog heel ouderwets kleedt en gedraagt en heel gelovig zijn). Het gaf stiekem wel een heel leuke foto. In het bos was het heerlijk rustig en hoorde je de vogels luid fluiten. Daarnaast had je ook een prachtig uitzicht als je aan de rand van het bos kwam en uitkeek over het reservaat. Zo ver dat je kon kijken!

DSC_0702DSC_0704DSC_0706DSC_0700

Dit park is zeker een aanrader om eens te bekijken als je in Amerika bent. Maar jullie zullen van mij nog veel meer aanraders krijgen in mijn Amerika roadtrip artikelen. 😛

Voor vandaag vind ik het weer goed geweest. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en te zien. Volgende keer ga ik het hebben over een ghosttown, Death Valley en Las Vegas!

Vraag van vandaag: Welke foto vonden jullie het mooist uit dit artikel?

Geef een reactie

